شناسهٔ خبر: 94400 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت؛

گسترش همکاری اقتصادی ایران و سوریه/افتتاح ۱۰ کیلومتر از گذر شرقی اصفهان تا ماه آینده/اجرای طرح راهداری محوری در استان‌های کشور

افتتاح جاده هشتگرد-طالقان و آغاز عملیات ۱۴۸۸ واحد مسکن ملی گسترش همکاری اقتصادی ایران و سوریه و ضرورت ارتقای راه‌های بین دو کشور، افتتاح ۱۰ کیلومتر از گذر شرقی اصفهان تا ماه آینده، اجرای طرح راهداری محوری در استان‌های کشور از اهم اخبار حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای به شرح زیر است:

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر گسترش همکاری اقتصادی ایران و سوریه

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران و سوریه توسعه همکاری‌های دوجانبه را به ویژه در زمینه سازندگی و توسعه عمرانی در دستور کار خود قرار داده اند. محمد اسلامی تاکید کرد: بر این باوریم که باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه صنعتی و توسعه عمرانی بهره بگیریم تا با توجه به هماهنگی‌هایی که در حوزه‌های مالی و حمل و نقل بوجود آمده، بتوانیم طرح‌های مشترک را پیش ببریم.

کنارگذر شرقی اصفهان خدمتی قابل ملاحظه به شهرهای اطراف اصفهان و کریدور شمال-جنوب است

محمد اسلامی تاکید کرد: بر این باوریم که باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه صنعتی و توسعه عمرانی بهره بگیریم تا با توجه به هماهنگی‌هایی که در حوزه‌های مالی و حمل و نقل بوجود آمده، بتوانیم طرح‌های مشترک را پیش ببریم. وی افزود: نکته مهم دیگر حمل‌ونقل و مدیریت جریان ترافیک است که باید به صورت مدون و سازمان یافته با استفاده از ظرفیت‌هایی که می‌تواند حمل‌ونقل ایمن و روان را به وجود بیاورد، فراهم شود. امروز در اصفهان در رینگ چهارم تفاهم نامه جدیدی مبادله خواهد شد که رینگ چهارم را برای اصفهان بزرگ که شامل شهرهایی که در مسیر است، ایجاد خواهد کرد. این مهم با تمهیداتی که برای آن ‌پیش‌بینی شده است در یک زمانبندی فشرده به وقوع می‌پیوندد. مانند این پروژه که با فرض سه ساله کلنگ خورد اما کمتر از دو سال به اتمام رسید.

افتتاح ۱۰ کیلومتر از گذر شرقی اصفهان تا ماه آینده

وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری از ۱۰ کیلومتر از گذر شرقی اصفهان تا ماه آینده خبر داد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشبه مراسم افتتاح این پروژه و در جمع خبرنگاران گفت: تکمیل رینگ چهارم و احداث رینگ پنجم اصفهان دو پروژه راهبری و موثر برای ترافیک این شهر است که در این دوره از مدیریت استان و شهر اصفهان، این پروژه دنبال شد و امروز ما از یک سامانه مدیریت ترافیک در اصفهان بهره مند هستیم.وی ادامه داد: ادامه این مسیر که حدود ۸۰ کیلومتر در رینگ چهارم است، در قالب پروژه مورد تفاهم آزادراهی ادامه پیدا خواهد کرد که مدار ۳۶۰ درجه شهر اصفهان را تکمیل می‌کند. 

اسلامی افزود: رینگ پنجم نیز که اکنون در دست احداث قرار دارد، کنارگذر شرقی اصفهان است. ۳۰ کیلومتر از این مسیر باقی مانده که ۱۰ کیلومتر آن تا ماه آینده افتتاح شده و کل ۳۰ کیلومتر نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. با بهره‌برداری این مسیر ترافیک شمال-جنوب مدیریت می‌شود.

پیشنهاد تشکیل نشست مشترک کمیسیون ایمنی راه‌ها و شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرها

سومین نشست کارگروه آموزش و فرهنگی ایمنی با ارایه اقدامات انجام شده در راستای پیاده‌سازی دهه اقدام برای ارتقای راه‌ها، برگزار شد.

بنا بر اعلام نفیسی اهم اقدامات انجام شده در راستای پیاده‌سازی دهه اقدام برای ارتقای راه‌ها شامل این موارد است: تعهد دستگاه‌ها به ایمنی در بالاترین سطح دولت، تشکیل دبیرخانه دائمی دهه در کمیسیون ایمنی‌ راه‌ها با همکاری تمامی اعضا به ویژه وزارت راه و وزارت کشور، برنامه‌ریزی پیاده‌سازی برنامه اجرایی ارتقای ایمنی راه‌ها و تدوین فرآیند اجرایی با همکاری سازمان برنامه و بودجه، استفاده از پتانسیل مشاوران و مراکز تحقیقاتی برای تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ها مبتنی بر تحلیل‌ها و مشاهدات علمی.

همچنین همکاری با نهادها و سازمان‌های مردم نهاد همچون انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها، انجمن خیرین راه و ترابری و حامیان ایمنی راه‌ها، تحلیل عمقی تصادفات ترافیکی، تحلیل مستمر وضعیت ایمنی ترافیک و نشست‌های کارشناسی با استان‌ها، توسعه بانک اطلاعات تصادفات رانندگی، و اجرای طرح مدیریت سرعت به عنوان یکی از فاکتورهای خطر موردتاکید کارشناسان از دیگر اقدامات انجام شده است.

اختصاص ۱۵۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح راهداری محوری خراسان‌رضوی

نصری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان‌رضوی، گفت: محورهای چالدران-نیشابور-شاهرود به طول ۳۳۰ کیلومتر، مشهد-قوچان-چناور به طول ۱۵۰ کیلومتر و مشهد-تربت حیدریه به طول ۲۸۰ کیلومتر در پوشش این طرح قرار دارند.

نصری افزود: فعالیت‌هایی که در طرح راهداری محوری در استان انجام شده شامل۵۵۰۰۰ متر مربع لکه‌گیری، حذف چاله و خرابی آسفالت، ۳۵۰۰ متر طول درزگیری، ۳۲۰ کیلومتر تسطیح حریم و اصلاح شیب شیروانی، ۲۵ کیلومتر پاک‌سازی شانه راه، ۳۲۰۰ متر اصلاح، رنگ‌آمیزی پایه تابلوها، جمع‌آوری و حذف تابلوهای ایرادداشته، ۱۲۰۰ متر طول تخلیه قنوها و حاشیه جاده‌ها، ۴۵۰ کیلومتر ترمیم و احیای خط‌کشی، ۵۵۰ عدد تنقیه پل، پاک‌سازی دستک‌ها و دیواره‌ها، ۹۵ مورد تعمیر و اصلاح روشنایی نقطه‌ای و طولی در تونل‌ها و ۱۲ مورد اصلاح و ایمن‌سازی دماغه‌ها است.

۶۰۰ کیلومتر راه‌های شریانی خراسان شمالی در پوشش طرح راهداری محوری

جعفر شهامت مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان خراسان شمالی گفت: در طرح طرح راهداری محوری که از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده و قرار است تا پایان خرداد ماه به اتمام برسد، ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

اجرای طرح راهداری محوری در ۴۵۰ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان‌جنوبی بیان کرد: در طرح‌های راهداری سال ۱۴۰۰ با توجه به کویری بودن منطقه و نرخ رشد تصادفات که علل عمده آن واژگونی و خروج از محور است، آشکارسازی، نصب تابلو، شیب شیروانی، شیار لزراننده و احداث باندهای دوم در کریدور اصلی چابهار-سرخس که ۴۰۰ کیلومتر آن در استان ما قرار می‌گیرد و کریدور اصلی دیگر که از سمت طبس، اصفهان، یزد و کرمان به خطه شرق کشور وصل می‌شود در برنامه سال جاری ما قرار گرفته است.

اجرای طرح راهداری محوری در ۱۸۰۰ کیلومتر از راه‌های خوزستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان با اشاره به اجرای طرح راهداری محوری در ۴ محور شریانی استان، گفت: این طرح به منظور ارتقا ایمنی جاده‌ها طی ۳ ماه اجرایی می‌شود و ۱۸۰۰ کیلومتر از راه‌های استان تحت پوشش این طرح قرار دارد.